Rondje + Ster_wit

Een goed en veilig slot herken je aan
het ART keurmerk

ART sloten zijn uitgebreid getest op het gebied van duurzaamheid, weers- en omgevingsbestendigheid en weerstand tegen aanvallen door het testhuis. Het ART keurmerk werkt met een sterrensysteem. Hoe meer sterren, hoe beter het slot beschermt tegen diefstal. ART goedgekeurde sloten hebben een goedkeuringsnummer van 4 cijfers.

Vink_oranje

Kies het juiste slot voor je tweewieler

ART 1 slot – minimale beveiliging

Een ART 1 slot is een slot met ‘meeneembeveiliging’ voor fietsen. Een ART 1 slot wordt aanbevolen als tweede slot om de fiets vast te zetten aan de vaste wereld.

ART 2 slot – voor fietsen

Een ART 2 slot is een slot met goede diefstalbeveiliging voor fietsen. Fietsverzekeraars eisen een ART slot met minimaal twee sterren.

ART 3 slot – voor brom- en snorfietsen

Een ART 3 slot is een slot met goede diefstalbeveiliging voor fietsen met een hoog diefstalrisico en brom- en snorfietsen. Verzekeraars van brom- en snorfietsen eisen een ART slot met minimaal drie sterren.

ART 4 slot – voor motorfietsen (onderweg)

Een ART 4 slot is een slot met goede diefstalbeveiliging voor motorfietsen met een hoog diefstalrisico en motorfietsen. Verzekeraars van motorfietsen eisen een ART slot van minimaal vier sterren.

ART 5 slot – voor motorfietsen (thuis gestald)

Een ART 5 slot is een slot met goede diefstalbeveiliging voor motorfietsen met een hoog diefstalrisico. Door het gewicht worden deze sloten vaak alleen gebruikt om de motor thuis op slot te zetten. Een slot welke voor 5 sterren wordt getest heeft langere aanvalstijden en hierbij worden bij het testen zwaardere gereedschappen gebruikt.

Duim_oranje

Hoe wordt een ART slot getest?

Alle ART sloten worden uitgebreid getest door het testinstituut SKG-IKOB Certificatie BV en voldoen aan bepaalde voorwaarden. Het testinstituut voert ruim 20 testen uit zoals de vriestest, stoftest, corrosietest, duurtest, kniptest, treksterktetest en aanvalstest. De eisen en testmethodes worden voortdurend up-to-date gehouden door onze Technische Commissie. Deze commissie bestaat uit leveranciers, fabrikanten, het testinstituut, de certificatie instelling en verzekeraars. Zij bespreken onder andere de nieuwste diefstalmethodes.

De aanvalstest bepaalt het aantal sterren

De aanvalstest bepaalt hoeveel sterren (1 t/m 5) een ART slot krijgt. We testen de weerstandstijd van het slot als iemand het onrechtmatig probeert te openen. Er zijn drie verschillende aanvalstesten. Op basis van de gemeten tijd en inspectie van het slot wordt besloten of het slot aan de eisen voldoet.

• Aanvalstest 1 (1 of 2 sterren): het slot moet een paar minuten een aantal openingspogingen weerstaan met eenvoudige gereedschappen.
  • Aanvalstest 2 (3 of 4 sterren): het slot moet een paar minuten een aantal openingspogingen weerstaan met specifieke gereedschappen. Vaak wordt bij deze destructieve test geprobeerd om met brute kracht het slot te openen.
  • Aanvalstest 3 (5 sterren): een slot welke voor 5 sterren wordt getest heeft langere aanvalstijden en hierbij worden bij het testen zwaardere gereedschappen gebruikt.

Wie zijn vertegenwoordigd in de Stichting ART?

Deze organisaties vormen het bestuur van Stichting ART: